Alle trajecten van Groepsanalyse beginnen met een basisanalyse. Dit is een groepsobservatie, waarbij de les wordt verzorgd door een van onze analisten. We komen dus niet observeren in de klas, maar nemen de groep over van de mentor. Tijdens deze observatie analyseert de analist de groep en de dynamiek. De bevindingen worden vervolgens tijdens het nagesprek teruggekoppeld aan de hand van ons interventiemodel. Dit model biedt inzicht in de groepsdynamiek en helpt te begrijpen hoe de samenwerking tussen de mentor, docenten en de groep tot de huidige situatie heeft geleid.
Uit ervaring blijkt dat niet iedere mentor of docent altijd de meest effectieve keuzes maakt om optimaal om te gaan met de dynamiek in de groep. Met behulp van het interventiemodel onderzoeken we wat nodig is om de groep zo effectief mogelijk te begeleiden. Dit doen we door te focussen op drie belangrijke onderdelen: het interventiemodel, de ideale plattegrond voor de groep en handelingsadvies per norm.
Voor elke groepsanalyse hebben we een ruimte van minimaal 90 minuten nodig. Denk hierbij aan een gymzaal, theaterzaal of een andere geschikte ruimte waar beweging mogelijk is. De leerlingen en de mentor dienen aanwezig te zijn tijdens de analyse. Het is daarnaast wenselijk dat de ondersteuningscoördinator en teamleider ook aanwezig zijn. Andere geïnteresseerden die betrokken zijn bij de groep, kunnen altijd aansluiten.
Na de analyse gaan de leerlingen verder met hun dag, en gaan we met de mentor in een nagesprek van 90 minuten de bevindingen en adviezen bespreken. Ook hierbij is de aanwezigheid van de ondersteuningscoördinator en teamleider gewenst, en is er ruimte voor andere geïnteresseerden om aan te schuiven.