Met een husselanalyse krijg je advies op maat voor nieuw te vormen groepen. In
samenspraak met het ondersteuningsteam en de directie maakt onze analist een
plan van aanpak. Belangrijk is hierin het aantal leerlingen dat moet worden
herverdeeld, het aantal huidige groepen en het aantal nieuwe groepen. Aan de hand
van deze criteria starten we direct met een herverdelingsanalyse of met een aantal
verschillende basisanalyses.
Tijdens een herverdelingsanalyse wordt er gekeken welke leerlingen er op basis van
de dynamiek het best bij elkaar in een groep geplaatst kunnen worden. Het doel van
de analyse is twee of meer jaargroepen samenstellen die een zo positief mogelijk
leerklimaat hebben.
Na de analyse van onze analist is er eerst een nabespreking met het
ondersteuningsteam en mogelijk de directie om de eerste aanbevelingen te checken.
Aansluitend is er een gesprek met de leerkrachten, mentoren, docenten en andere
betrokkenen om de verdeling te checken. Afsluitend verzorgd onze analist een
herverdelingsadvies voor de nieuw te vormen groepen.
Onderstaande omvang is geschreven op een groep tot 60 leerlingen. Als we meer
dan 60 leerlingen moeten herverdelen zullen we starten met verschillende
basisanalyse om daarna onderstaande planning te doorlopen.
We starten met de herverdelingsanalyse om 8:30 (of 13:00) uur. De analyse duurt 75
minuten, waarna we met IB en directie een eerste overleg hebben rond 10:00 (of
14:30) uur. We bespreken tijdens dit overleg de leerlingen die groepsdynamisch het
belangrijkste zijn. Het gaat dan om ongeveer 40% van de groep, waarbij we een
akkoord bereiken met directie om de vervolgstappen met de leerkrachten te
doorlopen.
Daarna hebben we met de leerkrachten om 10:30 (of 15:00) uur een evaluatie over
de analyse en eerste verdeling van 40%. Verderop in het gesprek verdelen we
samen de andere 60% van de groep. Hierbij houden we natuurlijk rekening met
jongens/meisjes, aantallen, zorg, werkdruk en mogelijk andere aspecten die
belangrijk worden gemaakt. Afsluitend zullen we rond 11:45 (of 16:15) een advies
verzorgen hoe de groepen te verdelen.
LET OP! Voor dit laatste gesprek is vaak vervanging nodig voor de leerkrachten als
het gesprek onder lestijd wordt gehouden.